Skræddersy din online marketingstrategi til generation Z

0
13183

Arbejder du med online marketing, har du med garanti hørt om generationen af millennials, som på mange måder var skelsættende for, hvordan der bliver drevet online marketing i dag. Man skal dog ikke lytte længe på vandrørene for at finde ud af, at generation Z er det næste nye hit i marketingbranchen.

Hvem er generation Z?

Generation Z er en fællesbetegnelse for alle forbrugere født i perioden mellem 1996 – 2015. Betegnelsen spænder altså bredt fra børn i 6 års alderen og frem til unge-voksne midt i tyverne. 

Generationen er i populærkulturen også kendt som iGeneration, Homeland Generation eller Post-Millennials. Fælles for generation Z er, at de på sigt bliver mere veluddannede end tidligere generation, og så har de for manges vedkommende fået smart phones og sociale medier ind med modermælken. 

Hvorfor skal du fokusere på de unge?

Ethvert ambitiøst og professionelt webbureau, som ønsker at ekspandere, søger derhen, hvor muligheden er. Generation Z’ere er som udgangspunkt ekstremt bevidste om, hvad de vil have. 

De er i den forbindelse ofte beskrevet som følelsesstyrede pragmatikere – faktisk udgør selve produktet kun 25% af beslutningsgrundlaget når der skal shoppes, mens de resterende 75% er møntet på den følelse eller oplevelse, som produktet frembringer. 

3 gode råd til at ramme generation Z 

1. Vær dit ansvar bevidst

Unge i dag er mere miljøbevidste end nogensinde før. Et nyt studie fandt, at 51% af unge i alderen 18-23 årig kan finde på at lave baggrundstjek på, om producenterne bag et produkt nu også lever op til deres sociale ansvar. Generation Z’ere er også mindre villige til at stole på veletablerede mærker end tidligere generationer. Som webbureau skal du altså sørge for at justere og kommunikere kundens kerneværdier med de unges værdier på en autentisk måde. 

2. Få styr på video content   

Med det rigtige videomateriale kan du nå langt. Unge i dag favoriserer video-formatet over andre kommunikationsformer. En spørgeundersøgelse fra YouTube viser, at 50% af generations Z siger, at de ikke kan leve uden videoer som en del af deres hverdag.

Når du skal lave video content til din virksomhed, behøver de som udgangspunkt ikke at være længere end 6 – 12 sekunder lange – unge koncentrationsevne i dag ligger nemlig i gennemsnit på 8 sekunder. Et optimalt sted at udrulle dit video content for at ramme de generation Z ville være gennem f. eks. YouTube bumper ads eller Instagram Stories. 

3. Micro-Influencers er det nye sort

Influencer-industrien er efterhånden blevet et stort økosystem af kendisser og helt almindelige danskere, som kan hjælpe netop din virksomhed med, at får den exposure, som kan sætte gang i væksten. Micro-influencers er en betegnelse for personer, som har mellem 1000 og 100.000 følgere på deres sociale medier. Fordelen ved at bruge micro-influencers frem for kendisser er, at mange generation Z’ere har lettere ved at relatere til dem, fordi de ofte udstråler værdier som inklusion og diversitet. Et medie som Instragram er oplagt sted at opsøge nutidens hotte micro-influencers.

Alle generation er unikke, og alle kræver sit helt eget fokus. Er du ikke med på generation Z-vognen endnu – så gør fremtid til nutid og omlæg din online marketingstrategi, så du er klar til at fange de unge forbrugere.   

Tidligere artikelHold pause med Google Doodle
Næste artikelTo af tidens bedste bærbare computere