Reglerne til kortspillet agurk

Agurk er et sjovt og simpelt kortspil, der særligt er populær i Skandinavien. Spillet er oplagt til sociale sammenkomster og kan spilles af både børn og voksne, da det er nemt at lære og hurtigt at spille. Navnet “Agurk” kommer sig af, at taberen af spillet, der ender med 21 point eller mere, bliver kaldt “agurken”. Selvom spillet i sin grundform handler om held, er der også plads til strategi og taktisk spil. Spillere skal nemlig være forsigtige med, hvilke kort de spiller i hver runde, især i de sidste afgørende runder, hvor point kan flytte spillets balance. Agurk er derfor ikke kun et spørgsmål om at undgå uheld, men også om at spille sine kort rigtigt.

Hvad er Agurk?

Agurk er et kortspil, hvor målet er at undgå at få det sidste stik i hver runde. Spillet spilles normalt af 2 til 7 personer og kan tage alt fra 30 minutter til en time. Hver runde består af flere stik, og den spiller, der tager det sidste stik, får point svarende til kortets værdi, der blev spillet for at vinde det sidste stik. Spillet fortsætter, indtil en spiller når 21 point eller mere og dermed bliver kaldt “agurken”. Denne spiller er elimineret fra spillet, og spillet fortsætter, indtil der kun er én spiller tilbage.

Kortværdien og billedsiden opad

I agurk bruges et almindeligt sæt spillekort med 52 kort uden jokere. Kortene har følgende værdier:

  • 2 til 10: Værdien svarer til kortets nummer.
  • Billedkort: Knægt (11), Dame (12), og Konge (13).
  • Es: 14, det højeste kort i spillet.

Farverne (hjerter, ruder, klør, spar) har ingen indflydelse på spillets gang eller kortenes rangorden. Når kortene spilles, lægges de med billedsiden opad, så alle kan se, hvilke kort der er spillet i hver runde.

Spillets gang og pointgivning

Agurk består af flere runder, og hver runde består af 7 stik. Målet er at undgå at tage det sidste stik i hver runde, da det er dette stik, der giver point. Sådan forløber spillet:

Udspil og stik

  1. Startspiller: Spilleren til venstre for dealeren starter med at spille et kort fra sin hånd.
  2. Spillernes tur: De øvrige spillere følger efter tur ved at spille et kort fra deres hånd.
  3. Vinder af stik: Vinderen af et stik er den spiller, der har spillet det højeste kort. Hvis to eller flere spillere spiller kort med samme værdi, vinder den spiller, der spillede kortet først.
  4. Næste stik: Vinderen af det foregående stik starter den næste runde ved at spille et nyt kort fra sin hånd.

Pointgivning

Ved slutningen af hver runde tælles pointene. Pointene for det sidste stik tildeles vinderen af det sidste stik, og pointtallet svarer til værdien af det kort, der blev spillet for at vinde det stik. For eksempel, hvis det sidste stik blev vundet med en dame (12), får spilleren 12 point.

Dealeren deler 7 kort ud til hver spiller

En vigtig del af agurk er uddelingen af kort. Dealeren vælges typisk ved, at hver spiller trækker et kort, og spilleren med det laveste kort bliver dealeren. Dealeren blander kortene grundigt og deler derefter 7 kort ud til hver spiller, en ad gangen, med billedsiden nedad. Resten af kortene sættes til side og bruges ikke i den aktuelle runde.

Spilleren til venstre for dealeren starter

Spilleren til venstre for dealeren starter den første runde ved at spille et kort fra sin hånd. De andre spillere følger efter tur i urets retning. Den spiller, der vinder det første stik, får lov til at starte den næste runde. Dette mønster fortsætter, indtil alle 7 kort i runden er spillet.

Afslutning og variationer

Spillet kan have flere forskellige variationer alt efter, hvordan det spilles. Her gennemgås nogle af de forskellige spilvariationer, og hvordan spillet afsluttes.

Spillet slutter, når en spiller har fået 21 point

I Agurk er målet at undgå at samle 21 point eller mere. Pointene tildeles kun ved slutningen af hver runde, hvor spilleren, der vinder det sidste stik, får point svarende til værdien af det kort, de brugte til at vinde det sidste stik. Når en spiller har fået 21 point, er spillet slut.

Denne spiller er “agurk” og ude af spillet

Når en spiller når eller overstiger 21 point, bliver de kaldt “agurken” og elimineret fra spillet. At blive “agurken” markerer afslutningen for denne spiller, men spillet fortsætter med de resterende deltagere. Spillere, der nærmer sig 21 point, vil ofte spille mere forsigtigt og taktiske for at undgå at tage det sidste stik, mens deres modstandere måske forsøger at manipulere spillet for at få dem til at samle flere point.

Spillet fortsætter, indtil der kun er én spiller tilbage, som ikke har nået 21 point. Denne spiller er den endelige vinder og krones som den, der bedst formåede at undgå at blive “agurken”.

Variationer

Agurk handler ikke kun om at følge reglerne. Det er også et spil, der indbyder til kreativitet med sine mange variationer. Her er nogle af de mest populære måder at ændre spillets dynamik på:

  1. Rotationsstart: I stedet for at spilleren til venstre for dealeren altid starter, kan startspilleren skiftes efter hver runde. Dette giver alle spillere en lige chance for at starte et stik, hvilket kan påvirke spillets forløb betydeligt.
  2. Forskellige pointgrænser: Standardgrænsen for at blive “agurk” er 21 point, men man kan justere denne grænse til f.eks. 15 eller 25 for at gøre spillet kortere eller længere, afhængigt af den ønskede spilletid.
  3. Strafkort: For at tilføje ekstra udfordringer kan visse kort pålægges strafpoint. For eksempel kan man beslutte, at en konge eller et es giver ekstra point, hvis de spilles i det sidste stik, hvilket øger risikoen ved at bruge disse kort i kritiske øjeblikke.
  4. Teamspil: Spillerne kan danne hold, hvor de kombinerer deres point og samarbejder om strategien. Dette ændrer spillet fra en individuel kamp til en holdindsats og kan kræve mere koordination og planlægning.
  5. Laveste points bonus: I nogle versioner kan den spiller, der har de færreste point efter en runde, modtage en bonus eller en fordel i næste runde. Dette kan give en spiller en chance for at komme tilbage i spillet og tilføje et element af uforudsigelighe