Derfor kommer Facebook aldrig til at koste dig penge

0
474

En gang imellem opstår der kædebeskeder på Facebook, verdens største sociale medie, hvor brugerne deler paragraffer og bestemmelser for at undgå at skulle betale for adgangen til Facebook.

Men du skal ikke være bange:

For dig som bruger kommer Facebook nemlig aldrig til at betale penge. Du er ikke kunden, men produktet, der bliver solgt til de annoncører, der betaler serverdriften og udviklingen – og et kæmpe overskud for de børsnoterede Facebook.

Læs her hvordan de små Facebook annoncer du ser over det hele holder hjulene kørende:

Annoncører betaler gildet

Når du indtaster dit køn, din alder, din bopæl, dit job, dine interesser og anden data på Facebook, er det information, den amerikanske virksomhed sælger videre til sine mange annoncører.

Annoncørerne kan ikke se præcis hvem du er, men de har mulighed for at målrette annoncer til dig på baggrund af, hvad du indtaster, hvad du gør og hvilke sider du besøger.

På denne måde betaler annoncørerne for gildet. Danske marketingspecialister hjælper danske virksomheder med at nå deres kunder gennem Facebook annoncering og redskaberne varierer fra videoer, billeder til interessant indhold, der bliver serveret til dig. Se et eksempel på et Facebook bureau her.

Det er ikke tilfældigt hvilke annoncer du ser, når du logger ind på dit Facebooks news feed – algoritmer udregner i baggrunden hele tiden, hvem der vil betale flest penge for at nå dig, og hvis annoncer der sandsynligvis vil interesse dig mest. For Facebook ved også, at hvis du bliver præsenteret for annoncer, du ikke synes er spændende, vil du ikke bruge mere tid på Facebook – og så kan det sociale medie ikke tjene flere penge på at vise dig endnu flere annoncer.

Du er til salg

En sandhed om internettet lyder, at hvis du ikke betaler for produktet, er du selv til salg. Det er sandt ikke mindst på Facebook.

Du kommer ikke til at betale penge for at få adgang, for det er dig, der bliver solgt – det er din opmærksomhed annoncører betaler mange penge for at få, når du logger ind for at få en pause fra hverdagen.

Det samme gælder på det Facebook-ejede Instagram, der i de senere år har fået flere og flere reklamer ved siden af de almindelige opslag – en naturligvis konsekvens af, at Facebook som børsnoteret amerikansk selskab er nødt til at hæve indtjeningen fra kvartal til kvartal for at gøre deres investorer glade.

Tidligere artikelPanda Antivirus Pro
Næste artikelDe bedste Windows Apps