4 tips til at optimere din IT-virksomhed

0
333

Markedet for IT-virksomheder ser for tiden virkelig godt ud, da der er stor efterspørgsel på digitale løsninger, IT-programmer og sparring. Dog er der også kommet mange om buddet efterhånden, og den ene IT-virksomhed blomstrer op efter den anden. Få tips til at forblive relevant og styrke din virksomheds position ved at læse med her.

IT skal også være visuelt

Når man arbejder med IT, er det oftest kun fokus på selve produktet eller ydelsen, som tilbydes i virksomheden. Mange er ofte afhængige af netop sådan et system eller ydelse, som I kan tilbyde. Derfor kan selve kommunikationen, brandingen og markedsføringen godt gå lidt i glemmebogen.

Det er blandt andet meget vigtigt at have en flot visuel hjemmeside, som appellerer til kunderne, lige gyldigt hvem de er. De fleste mennesker skelner ikke mellem IT, programmering og funktioner med udseende og design.

Derfor er det også vigtigt for IT-virksomheder at have attraktive hjemmesider, da man godt kan blive valgt fra af kunder, som synes, hjemmesiden er for enkel, grim eller kedelig.

Derfor giver det god mening at have en visuel ansvarlig medarbejder, som har flair for design, farvevalg og visuel strategi, som kan sørge for, at funktion og udseende spiller. På den måde sikrer man at appellere til kunder, som også går op i det ydre.

Alle medarbejdere skal være opdaterede

En anden vigtig faktor i at forblive konkurrencedygtige og relevante i IT-verdenen er at have mange kompetente medarbejdere, som alle har et vis niveau og kan servicere kunden. Mange steder er det kun få eksperter, der har styr på alt det tekniske, og det er desværre en svækkelse og ulempe.

Det gælder alt lige fra receptionisten til serviceafdelingen til udviklere og programmører. Der skal altså være et krav for en vis basisviden inden for området. Det er med til at gøre virksomheden mere attraktiv og hurtig til at reagere og behandle kundeforespørgsler.

Hvis du sidder nu og tænker, at det kan virke ligegyldig, at receptionisten skal vide alt muligt om selve ydelserne længere oppe i virksomheden, så tænk på, hvor mange spørgsmål en receptionist får fra kunder. Derfor skal receptionen også have en form for viden.

Hvis der er nogle i virksomheden, som skal læres op, kunne I starte med
windows kurser og så bygge på derfra.

Hold styr på økonomien

I IT-virksomheder er indtjeningen ofte forholdsvist høj, da priserne for programmer og ydelser godt kan være høje grundet efterspørgslen og behovet fra kunder og erhvervsliv.

Selvfølgelig er der nogle virksomheder, som producerer fysiske produkter og har penge bundet i lager og produktion, men oftest er der services og ydelser, som der sælges, og det er mere omsætteligt.

Lige meget hvad kan det give god mening at få indhentet tilbud fra revisionsselskaber, så I kan få et overblik over virksomhedens regnskab og økonomiske situation. Find den bedste
revisor, der kan levere det, der er vigtigt for jer.

Hold fokus på kerneopgaverne

Afhængig af størrelsen på den IT-virksomhed, som du arbejder i, varierer behovet for en regnskabs- eller bogføringsafdeling også. Hvis det er en mindre virksomhed, kan det ikke betale sig at have medarbejdere ansat til at lave bogføringen i et bogholderi.

Nu hvor vi bevæger os i den digital verden, giver det også kun mening at komme med forslag til at gøre brug af flere digitale tjenester for at være smartere og spare tid og penge i den sidste ende.

Der findes efterhånden mange forskellige bogførings- og regnskabsprogrammer, der er lette at betjene og samle data i. Dog skal der oftest bruges en eller flere ansatte til at bestyre disse.

Hvis I vil have frigivet endnu mere tid til det, I er gode til, så find en
bogholder, der ordner det hele for jer.

Tidligere artikelGuide: Bliv klogere på VPN
Næste artikelTest Drive Internet Explorer 9

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her